Trouwen in het gemeentehuis 

Voor betaalde huwelijken en geregistreerde partnerschappen verwelkomen we u graag in de Raadzaal van het gemeentehuis. Kosteloze ceremonies vinden plaats in een van onze spreekkamers. 

  • In de Raadzaal is plaats voor ongeveer 30/35 mensen. 
  • Er worden geen (huis)dieren toegelaten.
  • Het is niet toegestaan om rijst/confetti te strooien. 
  • Bij een uitgebreide ceremonie kunt u muziek draaien, mits u dit zelf aanlevert en ons hier tijdig over informeert. Geef dit duidelijk aan bij het indienen van de input (vragenlijst + persoonlijke brief). We nemen dan contact met u op om dit af te stemmen.

Eigen trouwlocatie: trouwen waar u wil

In Son en Breugel kunt u zelf kiezen waar u graag trouwt. U kunt hierbij denken aan een restaurant, café, bij u thuis of een plek waar u samen een bijzondere herinnering heeft.  

Als u kiest voor een uitgebreide ceremonie dan kunt u de gewenste plek voordragen als eenmalige trouwlocatie. De gemeente controleert of deze locatie voldoet aan de voorwaarden. Vervolgens ontvangt u een aanwijzingsbesluit voor de geldigheidsduur van 1 dag. Hieronder leest u hoe u dit kunt aanvragen en wat de voorwaarden zijn. 

We verlenen deze service graag kosteloos voor u.

Aanmelden eigen trouwlocatie  

  • Controleer eerst of de door u gewenste locatie aan de voorwaarden voldoet (zie hieronder). 
  • Meld eerst uw voorgenomen huwelijk of partnerschap
    Doe dit uiterlijk 12 weken voor de dag van de voltrekking.
  • Kies in het online formulier voor een uitgebreide ceremonie. 
    Een eigen locatie is niet mogelijk bij eenvoudige ceremonies. 
  • Vul in het veld 'extra informatie' in dat u voor een eigen trouwlocatie kiest. 
  • We nemen contact met u op om de eenmalige aanwijzing met u te regelen. 

Voor alle locaties geldt:

  • Bij de ceremonie worden geen (huis)dieren toegelaten.
  • Het is niet toegestaan om rijst/confetti te strooien.
  • Bij buitenceremonies: de ambtenaar is bevoegd om naar binnen uit te wijken bij harde wind, regen of extreme hitte. 
    Dit om de wettelijke kaders voor de ceremonie te waarborgen.
  • De eigenaar/beheerder van de trouwlocatie moet medewerking verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren kan uitvoeren.
  • Huwelijken/partnerschappen moeten openbaar toegankelijk zijn. 
    Zorg ervoor dat de openbaarheid van uw locatie gegarandeerd is en er geen gevaar bestaat voor de openbare orde. 
  • De locatie dient vrij en goed toegankelijk te zijn, ook voor mindervaliden.

De trouwambtenaar is te allen tijde bevoegd om het huwelijk te annuleren als terplekke blijkt dat een locatie niet aan de veiligheid, werkbaarheid of andere voorwaarden voldoet. Voor een overzicht van alle voorwaarden: klik op het plusje hieronder.

Voorwaarden aanwijzing trouwlocatie Son en Breugel

Als locatie waar huwelijken/partnerschappen kunnen worden voltrokken, geldt naast het als zodanig in gebruik zijnde gemeentehuis, iedere andere locatie binnen de gemeentegrenzen die geschikt is of geschikt te maken is, echter slechts voor zolang de daadwerkelijke huwelijksvoltrekking aldaar plaatsvindt onder de volgende voorwaarden:

  1. aanwijzing van een andere locatie tot gemeentehuis geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan het gemeentehuis. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk twaalf weken vóór de huwelijkssluiting schriftelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt;
  2. de aanwijzing van een andere locatie tot gemeentehuis is pas van kracht nadat het bruidspaar (de aanvrager), de eigenaar / beheerder en de gemeente een contract hierover hebben afgesloten. In dit contract staan de voorwaarden voor aanwijzing tot gemeentehuis. De eigenaar / beheerder van de locatie heeft schriftelijk toestemming verleend en verklaard dat aan de voorwaarden wordt voldaan;
  3. de gemeente is niet aansprakelijk voor kosten en schade voortvloeiend uit het trouwen op de andere locatie;
  4. de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd;
  5. de aanwijzing van een andere locatie tot gemeentehuis mag niet leiden tot strijd met de openbare orde hoe ook genaamd;
  6. gewaarborgd dient te zijn dat de akte veilig vervoerd en opgeborgen zal worden;
  7. de trouwlocatie dient de openbaarheid te waarborgen voor het moment van de huwelijksvoltrekking en moet ook goed toegankelijk zijn voor mindervalide, zoals personen in een rolstoel;
  8. de huwelijksvoltrekking duurt maximaal 1 uur;
  9. vanwege de zorg voor de veiligheid en ter voorkoming van overschrijden van de gemeentegrens moet een locatie zich bevinden op vaste grond. Zo zal de aanvrager geen toestemming krijgen voor huwelijken in een luchtballon, vliegtuig, boot en dergelijke;
  10. open vuur bij een huwelijk op locatie is niet toegestaan en de locatie moet rookvrij zijn;
  11. de locatie waar het huwelijk gaat plaatsvinden, moet beschikken over een gebruiksvergunning of een evenementenvergunning, tenzij redelijkerwijs gelet op de aard van de locatie en de omstandigheden waarbinnen de huwelijksvoltrekking plaats vindt, dit niet kan worden verlangd. Het vergunningsvereiste is niet van toepassing indien het huwelijk wordt gesloten in een particulier woonhuis;
  12. de aanvrager is verantwoordelijk voor de inrichting en aankleding van de locatie, ontvangst en begeleiding van de gasten en de verdere gang van zaken, inclusief het in de oorspronkelijke staat achterlaten van de locatie. De aanvrager zorgt ervoor dat de noodzakelijke voorzieningen beschikbaar zijn, zoals tafel, stoelen, verlichting, omkleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en toiletruimte. Alle kosten komen ten laste van de aanvrager;
  13. als er wordt gekozen voor een ceremonie in de open lucht dan moet het bij slecht weer mogelijk zijn om uit te wijken naar een gebouw om de veiligheid van de aanwezigen en de trouwambtenaar te waarborgen.
  14. wordt aan een van de gestelde voorwaarden niet voldaan dan kan dat reden zijn om niet tot huwelijksvoltrekking over te gaan.