Openbare besluitenlijst 4 juni 2024

Aanwezig:
Suzanne Otters-Bruijnen, burgemeester
Jelle de Jong, wethouder
Jan Boersma, wethouder
Steven Grevink, wethouder
Jeroen Wesselink, secretaris
 

1 Openbare besluitenlijst Gemeente Son en Breugel 28 mei 2024

Het college stelt de besluitenlijst vast.

2 Interne -niet openbare- besluitenlijst 28 mei 2024

Het college stelt de besluitenlijst vast.

3 Bestuurlijke planning (raad 20 juni)

De bestuurlijke planning biedt een overzicht van onderwerpen die op enig moment adviserend, informerend, beeldvormend, oordeelsvormend of besluitvormend in het programma van een Politieke Avond c.q. de agenda van een raadsvergadering worden opgenomen. Het is een dynamisch document dat periodiek wordt geactualiseerd. De bestuurlijke planning wordt 3 keer per jaar in een openbare raadsvergadering besproken: in februari, juni en oktober/november. De volgende openbare bespreking vindt plaats op 20 juni. De bestuurlijke planning is het resultaat van een actualisatieronde die in de 2e helft van mei is verricht. Het is hierbij aan de contactpersonen om afstemming te zoeken met de portefeuillehouders. De planning is op kwartaalniveau en de onderwerpen zijn op begrotingsprogramma geordend.
De Bestuurlijke Planning ligt nu ter kennisgeving aan het college voor. Daarna zal de planning met een begeleidende brief en de legenda aan de vergaderstukken voor de raadsvergadering van 20 juni worden toegevoegd.

Het college besluit:

  • kennis te nemen van de geactualiseerde bestuurlijke planning;
  • de bestuurlijke planning onder begeleiding van een brief ter bespreking door te geleiden naar de gemeenteraad.

4 Beantwoording vragen CDA - starterslening 

De fractie van het CDA heeft op 13 mei jl. schriftelijke vragen gesteld over de Starterslening.
Het gaat hier om de volgende vragen:

  1. Klopt het dat de aanvragen aan 1 van de 3 opties moet voldoen? Zo ja, dan kan wellicht toegevoegd worden op de website dat 1 van de 3 opties een voorwaarde is voor het aanvragen van de Starterslening?
  2. Hoe moet de verordening Starterslening 2013 in de huidige tijd uitgelegd worden?
  3. Hoe wordt de verordening Starterslening 2023 in de praktijk toegepast?\
  4. Op welke onderdelen zou de verordening Starterslening 2013 aangepast moeten worden?
  5. Wat zijn de financiële consequenties van die aanpassingen?

Aan het college wordt voorgesteld om in te stemmen met de (concept)beantwoording.

Het college besluit de (concept)beantwoording van de ingekomen schriftelijke vragen van de fractie CDA over de Starterlening vast te stellen.
 

5 Beëindiging Intentieovereenkomst Veerstraat 19

Op 24 augustus 2021 heeft het college besloten om een intentieovereenkomst aan te gaan voor de planontwikkeling van Veerstraat 19. Aan de uitvoering van de intentieovereenkomst hebben beide partijen geen vervolg gegeven. En er is niet meer over gesproken tussen partijen. Vervolgens is er een gerechtelijke uitspraak gedaan over 1 op 1 verkopen van gemeentelijke gronden. Gezien deze uitspraak en het feit dat er geen vervolg is gegeven aan de intentieovereenkomst Veerstraat 19 wordt nu voorgesteld om niet (verder) te onderhandelen om tot een samenwerkingsovereenkomst te komen en een andere aanpak voor de verkoop van de grond te onderzoeken.

Het college besluit:

  • Om niet verder te onderhandelen over een samenwerkingsovereenkomst voor de locatie Veerstraat 19 Son en Breugel met Heijmans Vastgoed B.V.;
  • De Intentieovereenkomst d.d. 2 september 2021 als beëindigd te beschouwen.

6 Gebruik LVB / LVB+ regeling boeren

Stoppende boeren kunnen in onze gemeente geen gebruik maken van de LVB of LVB+ regeling. Zij kijken daarom vaak samen met Ontwikkelmaatschappij Ruimte voor Ruimte (ORvR) naar mogelijkheden. De kwaliteitswinst, het weghalen van milieucontouren of verminderen van uitstoot, wordt omgezet in RvR woontitels . Hiervoor wil de ontwikkelmaatschappij instemming van de gemeente over de berekening die hieraan ten grondslag ligt. Voorgesteld wordt gebruik te maken van de berekening volgens de LVB of LVB+ regeling. Dit is afhankelijk van de mate waarin er verbetering plaatsvindt in omgevingskwaliteit, met name meerwaarde voor het woonmilieu van bestaande reguliere woningen en in de visies opgenomen toekomstige reguliere woningen.

Het college besluit:

  • in te stemmen met ten hoogste de rekenmethode van de LBV+ regeling bij stoppende intensieve veehouderijen, waar een duidelijke meerwaarde voor bestaande en/of nieuwe woningen ontstaat, indien de ontwikkelmaatschappij Ruimte voor Ruimte hierover instemming vraagt;
  • in te stemmen met ten hoogste de rekenmethode van de LBV regeling bij stoppende intensieve veehouderijen, waar geen duidelijke meerwaarde voor bestaande en/of nieuwe woningen ontstaat, indien de ontwikkelmaatschappij Ruimte voor Ruimte hierover instemming vraag.

7 Legesverordening m.b.t. tarief rijbewijzen

In de tarieventabel behorend bij de vastgestelde legesverordening is het tarief voor de rijbewijzen onjuist opgenomen.

Het college besluit:

  • Het tarief te wijzigen voor de rijbewijzen naar het landelijk vastgestelde tarief: € 51,10;
  • Het raadsvoorstel legesverordening 2024 inclusief tarieventabel 1e wijziging ter besluitvorming voor te leggen aan de raad.

8 Jaarstukken 2023

Het college stelt jaarlijks de jaarstukken op (bestaande uit het jaarverslag en de jaarrekening). Deze zijn half april voor de controle beschikbaar gesteld aan de accountant. De accountant geeft zijn bevindingen weer in een verslag en de eventueel aangepaste versie van de jaarrekening gaat daarna ter vaststelling naar de raad. De accountant geeft een goedkeurende verklaring af voor getrouwheid. In het raadsvoorstel is ook een voorstel tot resultaatbestemming opgenomen.

Het college besluit:
 

  1. In te stemmen met de jaarstukken 2023 en deze met bijbehorend raadsvoorstel ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad;
  2. In te stemmen met de reactie college op het accountantsverslag en dit mee te sturen naar de raad;
  3. Kennis te nemen van het concept accountantsverslag van bevindingen van de accountant;
  4. Het college verzoekt de auditcommissie om het accountantsverslag te bespreken.

9 Kadernota 2025-2028

Jaarlijks wordt binnen de P&C cyclus de kadernota opgesteld, als opmaat naar de begroting. Met de kadernota stellen we de financiële uitgangspunten vast. De kadernota is niet sluitend en daarom is de opzet die nu voorligt dit jaar anders dan u van ons gewend bent.

Het college besluit in te stemmen met de kadernota 2025-2028 en deze voor te leggen aan de raad ter besluitvorming.

10 1e bestuursrapportage

De bestuursrapportage is een tussentijdse financiële verantwoording van het college aan de raad. In de bestuursrapportage worden alleen financiële afwijkingen (voor- en nadelen) toegelicht. Ook het anders inzetten van middelen wordt toegelicht in de bestuursrapportage. In dit boekwerk vindt geen toelichting plaats van vertragingen of afwijkingen in het beleid.

Het college besluit:

  1. In te stemmen met de inhoud van de eerste bestuursrapportage 2024 en deze ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad;
  2. De raad voor te stellen het nadelige saldo ten laste van de reserve vrije bestedingsruimte te brengen; 
  3. In te stemmen met de diverse stortingen en onttrekkingen aan de reserves en voorzieningen, zoals voorgesteld in deze eerste bestuursrapportage 2024;
  4. In te stemmen met een voorbereidingskrediet voor sporthal de Landing;
  5. In te stemmen met het raadsvoorstel.