Openbare besluitenlijst 17 september 2024
Aanwezig:
Suzanne Otters-Bruijnen, burgemeester
Jelle de Jong, wethouder
Jan Boersma, wethouder
Steven Grevink, wethouder
Jeroen Wesselink, secretaris
1 Openbare besluitenlijst Gemeente Son en Breugel 10 september 2024
Het college stelt de besluitenlijst vast.
2 Interne-niet openbare-besluitenlijst 10 september 2024
Het college stelt de besluitenlijst vast.
3 Voorlopige Regionale Uitvoerings- en Investeringagenda Novex de Peel
Voor Novex de Peel is een voorlopige Regionale Uitvoerings- en investeringsagenda gemaakt. Deze is ter raadpleging voorgelegd aan de colleges en Algemeen Besturen uit de regio met de vraag om wensen en bedenkingen kenbaar te maken voor 18 september. Het college besluit wensen of bedenkingen kenbaar te maken over deze voorlopige Regionale Uitvoerings- en investeringsagenda Novex de Peel door antwoord te geven op de gestelde vragen en daarmee aandacht te vragen voor de taken en daarmee capaciteit voor de gemeenten en de financiering van de uitvoering van het
Brabant Programma Landelijk Gebied.
Het college besluit om te reageren conform de antwoorden in de adviesnota.
4 Vervolg Sociaal Noodfonds Son en Breugel
In maart 2023 is het Sociaal Noodfonds Son en Breugel, hierna noodfonds, opgericht om armoede en schulden terug te dringen door mensen in een noodsituatie te helpen. Na iets meer dan een jaar hebben we het noodfonds geëvalueerd. Het doel van deze evaluatie is om na te gaan of het noodfonds doet waar het voor is bedoeld, of we het noodfonds continueren en of de beleidsregels passend zijn. Het college wordt voorgesteld om het noodfonds te continueren en daarbij enkele aanpassingen te maken in de beleidsregels.
Het college besluit:
- het Sociaal Noodfonds Son en Breugel te continueren;
- de aangepaste beleidsregels Sociaal Noodfonds Son en Breugel vast te stellen;
- de tekst vast te stellen voor de raadsinformatiebrief, waarmee de gemeenteraad wordt geïnformeerd;
- tekstmandaat voor de RIB voor wethouder Grevink te verlenen.
5 Verkorten registratietermijn BKR bij problematische schulden
Volgens de wettelijke kaders van de Wgs en de Wet financieel toezicht (Wft) is de gemeente verplicht om inwoners waarbij een schuldregeling wordt opgestart te registreren bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Een registratie bij BKR blijft gedurende het schuldregelingstraject zichtbaar voor een termijn van 18 maanden. Na de afronding van een schuldregeling is nog vijf jaar lang zichtbaar dat er een schuldregeling heeft plaatsgevonden. De gemeente vindt dit disproportioneel en verkort deze registratie naar zes maanden nadat een schuldregeling succesvol is afgerond.
Het college besluit:
- de registratietermijn te verkorten van vijf jaar naar zes maanden bij Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) voor schuldhulpregelingen die succesvol zijn afgerond;
- de tekst vast te stellen voor de raadsinformatiebrief, waarmee de gemeenteraad wordt geïnformeerd.