Openbare besluitenlijst 15 oktober 2024

Aanwezig:
Suzanne Otters-Bruijnen, burgemeester
Jelle de Jong, wethouder
Jan Boersma, wethouder
Steven Grevink, wethouder
Jeroen Wesselink, secretaris
 

1 Openbare besluitenlijst Gemeente Son en Breugel 8 oktober 2024

Het college stelt de besluitenlijst vast.

2 Interne-niet openbare-besluitenlijst 8 oktober 2024

Het college stelt de besluitenlijst vast.

3 Beslissing op bezwaar inzake kostenverhaalbeschikking

Op 13 mei 2024 besluit het college om een kostenverhaalbeschikking te versturen. Op 14 juni 2024 ontvangt het college een bezwaarschrift tegen bovengenoemd besluit. De bezwaarschriftencommissie adviseert om het bezwaarschrift gegrond te verklaren en het bestreden besluit te herroepen, met dien verstande dat het bestreden besluit wordt ingetrokken.

Het college besluit:

  1. het bezwaarschrift gegrond te verklaren;
  2. het bestreden besluit te herroepen, met dien verstande dat het bestreden besluit wordt ingetrokken;
  3.  voor de motivering van het besluit te verwijzen naar het advies van de bezwaarschriftencommissie.

4 Kettingbeding

In het verleden hebben gemeenten Son en Breugel en Eindhoven samengewerkt in de Agglomeratie Industrieschap Ekkersrijt. Het Industrieschap was onder andere verantwoordelijk voor gronduitgifte van bedrijfskavels. Dit gebeurde soms onder specifieke voorwaarden waaronder kettingbedingen in notariële aktes. Het college wordt gevraagd om voor een specifiek kavel een kettingbeding met beperkende gebruiksmogelijkheden te schrappen en de notaris in kennis te stellen. 

Het college besluit het kettingbeding, opgenomen in de notariële akte d.d. 8 januari 1979, ten aanzien van het perceel Ekkersrijt 1001, destijds ingesteld door het Agglomeratie Industrieschap Ekkersrijt en overgenomen door de gemeente Son en Breugel, te schrappen.

5 Samenwerkings- en Uitvoeringsagenda RES

In de Regionale Energiestrategie (RES) 1.0 hebben 21 MRE-gemeenten samen met de provincie, waterschappen en netbeheerder Enexis ambities afgesproken. Het Samenwerkings- en Uitvoeringsprogramma RES (S&UP) is een uitwerking van de RES 1.0. Omdat er een nieuwe organisatiestructuur is, is het S&UP geactualiseerd. Het S&UP is een meerjarig programma met daarin de projecten die we uitvoeren, inclusief de manier van samenwerken. In het regionale Poho overleg energietransitie op 11 september is het S&UP al besproken. Afgesproken is dat het S&UP voor 23 oktober in elk college is voorgelegd ter vaststelling. Na 23 oktober stuurt de MRE een informatiebrief aan de griffiers om ook de raden hierover te informeren.

Het college besluit:

  1. het Samenwerkings- en uitvoeringsprogramma RES MRE 2025-2027 vast te stellen; 
  2. de eerder gemaakte afspraken tot inzet van capaciteit te bevestigen; 
  3. het Dashboard RES MRE en de Voortgangsrapportage RES MRE 2024 ter kennisgeving aan te nemen; 
  4. de Raadsinformatiebrief vast te stellen.

6 Randvoorwaarden en uitgangspunten Ockhuizenweg 14

Op de locatie bevinden zich een bedrijfswoning met aangebouwd bijgebouw en twee voormalige stallen die zijn omgebouwd als ruimten voor statische opslag. De initiatiefnemer wil op deze locatie een kantoorboerderij met huiselijke sfeer voor lokale inwoners realiseren, waar vergaderd en gewerkt kan worden. Bestaande voormalige stallen zijn in gebruik voor statische opslag voor kleine bedrijven. Er komt kleinschalige parkeermogelijkheid uit het zicht, achter op het terrein. Hierbij komt er een landschappelijke groene inpassing. In deze ontwikkeling staan wonen, werken en recreëren centraal.

Het college besluit:

  • de ‘randvoorwaarden en uitgangspunten ontwikkelingslocatie Ockhuizenweg 14’ voor de herontwikkeling van de ontwikkelingslocatie Ockhuizenweg 14 vast te stellen; 
  • de initiatiefnemer schriftelijk te informeren over de ‘randvoorwaarden en uitgangspunten ontwikkelingslocatie Ockhuizenweg 14’ en te verzoeken met een uitgewerkt plan te komen dat daaraan invulling geeft.

7 Randvoorwaarden en uitgangspunten Ockhuizenweg 10 

Aan de Ockhuizenweg 10 bevindt zich sinds 2018 het bedrijf Merks toiletwagenverhuur. De initiatiefnemer wil zijn locatie gebruiken ten behoeve van toiletwagenbouw, -verhuur en -opslag. Hiervoor worden de aanwezige kassen gesloopt, blijft de bestaande loods gehandhaafd en wordt een extra opslagloods achter op het terrein gerealiseerd. Hierbij komt er een landschappelijke groene inpassing.

Het college besluit:

  • de ‘randvoorwaarden en uitgangspunten ontwikkelingslocatie Ockhuizenweg 10’ voor de herontwikkeling van de ontwikkelingslocatie Ockhuizenweg 10 vast te stellen; 
  • de initiatiefnemer schriftelijk te informeren over de ‘randvoorwaarden en uitgangspunten ontwikkelingslocatie Ockhuizenweg 10’ en te verzoeken met een uitgewerkt plan te komen dat daaraan invulling geeft.

8 'Ontwikkelvisie de Breeakker - noordelijk deel -' en gedeeltelijk intrekken 'voorkeursrecht Breeakker'

Bij besluit van 20 april 2023 tot vestiging van een voorkeursrecht op grond van artikel 4 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) op een deel van de onroerende zaken in het gebied de Breeakker te Son en Breugel, heeft de gemeenteraad aangegeven om eind 2024 een besluit te willen nemen over een ontwikkelingsplan (ontwikkelvisie) voor deze locatie en de eventuele daaruit voortvloeiende gevolgen voor het voorkeursrecht gebied ‘Breeakker’.
Sindsdien is uitvoering gegeven aan een plan van aanpak om invulling te geven aan de wens van de gemeenteraad en is de “Ontwikkelvisie de Breeakker - noordelijk deel -“ opgesteld. De visie wordt ter vaststelling aangeboden aan de raad. Nu blijkens de ontwikkelvisie een deel van de onroerende zaken waarop een voorkeursrecht is gevestigd niet in de weg staan aan de beoogde ontwikkeling van het gebied, vervalt het belang van de gemeente om de betrokken onroerende zaken te blijven belasten met een voorkeursrecht. Dit vormt aanleiding de raad voor te stellen het voorkeursrecht voor een aantal onroerende zaken in te trekken.

Het college besluit:

  1. het raadsvoorstel ‘“Ontwikkelvisie de Breeakker - noordelijk deel -“ als kaderstellend document voor verdere uitwerkingen en gesprekken vast te stellen en dit raadsvoorstel ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad;
  2. de “Ontwikkelvisie de Breeakker - noordelijk deel -“ te gebruiken als kader voor een verdere uitwerking ten behoeve van een wijziging van het omgevingsplan zodat het gevestigde voorkeursrecht dat geldt tot 20 april 2026, indien noodzakelijk, gehandhaafd kan blijven;
  3. de “Ontwikkelvisie de Breeakker - noordelijk deel -“ in de gesprekken met de eigenaren van en beperkt gerechtigden op de onroerende zaken, waarop het voorkeursrecht is respectievelijk blijft gevestigd, als gemeentelijk gewenst kader te gebruiken;
  4. de “Ontwikkelvisie de Breeakker - noordelijk deel -“ in de gesprekken met aspirant kopers van panden/percelen/onroerende zaken van de eigenaren van en beperkt gerechtigden op de onroerende zaken waarop het voorkeursrecht is respectievelijk blijft gevestigd, als gemeentelijk gewenst kader te gebruiken;
  5. op basis van de “Ontwikkelvisie de Breeakker - noordelijk deel -“ het raadsvoorstel ‘Gedeeltelijk intrekken van het voorkeursrecht gebied Breeakker’ vast te stellen en dit raadsvoorstel om het voorkeursrecht op een deel van de onroerende zaken in te trekken op basis van de “Ontwikkelvisie de Breeakker - noordelijk deel -“ ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad.

9 Vergunning vestigen bijzonder crematorium op grond van artikel 53 Wet op de lijkbezorging 

Op 19 juli 2024 heeft het college een aanvraag ontvangen voor een vergunning op grond van artikel 53 van de Wet op de lijkbezorging voor het vestigen van een bijzonder crematorium. De aanvraag gaat over de locatie Noorderlicht 1 in Son en Breugel. Het voorgenomen besluit tot verlening van de vergunning heeft in de periode van 26 augustus 2024 tot en met 24 september 2024 ter inzage gelegen. Er is geen aanleiding om het voorgenomen besluit te wijzigen. De vergunning kan worden verleend. 

Het college besluit een vergunning te verlenen voor het vestigen van een bijzonder crematorium op grond van artikel 53 van de Wet op de lijkbezorging op het perceel Noorderlicht 1 in Son en Breugel.

10 Antwoorden op vragen fractie PvdA Toegankelijkheid Dommelhuis

Er zijn schriftelijke vragen gesteld over de toegang tot het Dommelhuis.

Het college besluit de beantwoording van schriftelijke vragen,gesteld door de fractie PvdA/GroenLinks, over de toegankelijkheid van het Dommelhuis, vast te stellen.

11 Visie Werklocaties Zuidoost Brabant 

In de regio Zuidoost Brabant wordt een nieuwe programmering werklocaties voorbereid. Hiervoor is door de 21 gemeenten in samenwerking met de provincie en waterschappen een lange termijnvisie op werklocaties in Zuidoost Brabant opgesteld. Deze vormt de basis voor de uitwerking van de programmering. De Visie werklocaties Metropoolregio Eindhoven is gereed om te worden vastgesteld door alle gemeenteraden in de regio.

Het college besluit aan de gemeenteraad voor te stellen: 

  1. de ‘Visie werklocaties Metropoolregio Eindhoven, versie 4.1’ vast te stellen; 
  2. kennis te nemen van de Uitvoeringsstrategie en de concept Uitvoeringsagenda van de Regionale Programmering Werklocaties Zuidoost Brabant. 
  3. het financieel arrangement behorende bij de programmering werklocaties SGE te beëindigen.

12 Elektrisch laden in Son en Breugel - Laadplan 

In het bestuursakkoord 2022 – 2026 hebben we aangegeven dat we als gemeente, die duurzaamheid en een schone leefomgeving belangrijk vindt, elektrische mobiliteit willen stimuleren. Er dient een lokaal laadplan opgesteld te worden, om de toegenomen behoefte voor de publieke laadpalen tegemoet te komen. Hiermee wordt duidelijkheid geschetst richting inwoners, ondernemers en bezoekers op basis van welke afwegingen
er nieuwe laadpalen worden geplaatst. Het doel op langere termijn is om de uitstoot van broeikasgassen zoals CO2 te verminderen.

Het college besluit aan de gemeenteraad voor te stellen de visie op laden en het laadbeleid zoals opgenomen in ‘Elektrisch laden in Son en Breugel – Laadplan’ vast te stellen en dit als uitgangspunt te hanteren bij de verdere uitrol van de publieke laadinfrastructuur.